Yoga Studio

Yoga är ett sätt att förena kropp och sinne. Det är ett sätt att hitta sitt inre lugn, kunna varva ner och att kunna sträcka ut. Det finns idag många olika varianter av yoga att utöva. Jag har startat denna blogg för att kunna skriva om bland annat yoga, är yogalärare själv, samt även skriva om mindfulness, meditation, ayurveda och chakran. Det är alltså en hel del om allt som yogan betyder för mig som jag vill dela med mig av till er. 

Sedan kommer det även med all säkerhet att komma inlägg som handlar om andra av mina intressen.

Jag är en kvinna i mina bästa år, gift med min stora kärlek sedan många år tillbaka. Vi bor i ett litet hus, en bit utanför staden, med två hundar och en katt. Andra intressen utöver yoga är resor, mat, kultur och natur. 


Enkla yogaövningar

13 sep 2021

På YouTube finns det gott om olika övningar att göra. Bland annat har du denna video jag delar med mig av. Nedan följer även ett par övningar/ställningar som är rätt så lätta att göra.

Fem enkla övningar

1. Stående hunden

Bra för: Sträcker ut ryggrad, nacke och baksida av lår skönt. Stärker handleder och fötter, ökar blodcirkulationen.

Gör så här: Stå på alla fyra, lyft knäna från golvet och skjut sittbenen bakåt och uppåt. Sträck igenom armar. Grunda dina händer.

2. Kobran

Bra för: Stimulerar inre organ som njure och binjurar. Väcker ryggen.

Gör så här: Ligg på mage, sträck benen och placera händerna vid sidan av bröstkorgen. Andas in och lyft dig upp med förlängd rygg och höftbenen kvar i mattan. Om du vill gå djupare, släpp låren från mattan till en uppåtgående hund.

3. Triangeln

Bra för: Sträcker ut insida av lår, öppnar höft och stärker benen.

Gör så här: Stå med benen brett isär, vänster fot pekar mot kortsidan av mattan, höger fot parallell med kortsidan, sträck armarna åt varsitt håll, skapa längd i ryggen. Sträck överkroppen över främre benet och böj dig sidledes, låt vänster arm komma ner på vänster ben eller matta.

4. Duvan

Bra för: Underbart bra stretch för säte och ljumskar.

Gör så här: Kom fram med höger knä mot höger baksida hand, vik in höger fot och placera underbenet i ett läge som känns bra. Sträck på bakre benet. Djupa andetag. Om du vill, kom ner på underarmarna alt vila pannan i mattan.

5. Benböj med rotation

Bra för: Mjukar upp ryggen, stärker fötterna, masserar inre organ och tränar balansen.

Gör så här: Från stående hund-positionen, ta ett kliv fram med vänster fot, andas in och lyft upp armarna. Håll vänster knä böjt i 90 grader. Placera händerna handflata mot handflata framför bröst, rotera och placera höger armbåge på utsidan av vänster lår, håll i fem andetag.

Komma igång med yoga

3 aug 2021

Om det är så att du är sugen på att börja med yoga, så grattis till ett bra val! Yoga är ett sätt att träna både kropp och sinne kan man säga. Yoga är något som passar alla! Det är inte så svårt att komma igång med heller! Du kan välja att göra det hemma, eller att boka in dig på ett yoga-pass. 

Gör du det hemma, se till att hitta en bra plats att vara på, samt satsa gärna även på att köpa en bra yoga-matta. Övningar med mera finns det gott om att hitta på nätet. 

Om du vill satsa på att gå på ett yoga-pass, leta då upp närmaste ställe och boka in dig. Där kan du få all hjälp du behöver med att komma igång!