« Yoga Studio

Enkla yogaövningar

På YouTube finns det gott om olika övningar att göra. Bland annat har du denna video jag delar med mig av. Nedan följer även ett par övningar/ställningar som är rätt så lätta att göra.

Fem enkla övningar

1. Stående hunden

Bra för: Sträcker ut ryggrad, nacke och baksida av lår skönt. Stärker handleder och fötter, ökar blodcirkulationen.

Gör så här: Stå på alla fyra, lyft knäna från golvet och skjut sittbenen bakåt och uppåt. Sträck igenom armar. Grunda dina händer.

2. Kobran

Bra för: Stimulerar inre organ som njure och binjurar. Väcker ryggen.

Gör så här: Ligg på mage, sträck benen och placera händerna vid sidan av bröstkorgen. Andas in och lyft dig upp med förlängd rygg och höftbenen kvar i mattan. Om du vill gå djupare, släpp låren från mattan till en uppåtgående hund.

3. Triangeln

Bra för: Sträcker ut insida av lår, öppnar höft och stärker benen.

Gör så här: Stå med benen brett isär, vänster fot pekar mot kortsidan av mattan, höger fot parallell med kortsidan, sträck armarna åt varsitt håll, skapa längd i ryggen. Sträck överkroppen över främre benet och böj dig sidledes, låt vänster arm komma ner på vänster ben eller matta.

4. Duvan

Bra för: Underbart bra stretch för säte och ljumskar.

Gör så här: Kom fram med höger knä mot höger baksida hand, vik in höger fot och placera underbenet i ett läge som känns bra. Sträck på bakre benet. Djupa andetag. Om du vill, kom ner på underarmarna alt vila pannan i mattan.

5. Benböj med rotation

Bra för: Mjukar upp ryggen, stärker fötterna, masserar inre organ och tränar balansen.

Gör så här: Från stående hund-positionen, ta ett kliv fram med vänster fot, andas in och lyft upp armarna. Håll vänster knä böjt i 90 grader. Placera händerna handflata mot handflata framför bröst, rotera och placera höger armbåge på utsidan av vänster lår, håll i fem andetag.

13 sep 2021